حوا آنلاین - مجع بزرگ خبری آنلاین

حوا آنلاین مرجعی برای جدید ترین اخبار روی زمین

حوا آنلاین - مجع بزرگ خبری آنلاین

حوا آنلاین مرجعی برای جدید ترین اخبار روی زمین

مرجعی برای دنبال کردن جدیدترین اخبرا و عجیبت ترین اخیبار روز دنیا در دنیا وب

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۱۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

اما همین خودکامگی مادر در تصمیم‌گیری، قربانگاهی می‌شود برای از دست رفتن فرشته معصوم داستان خط فرضی. از این جای داستان قصه قدری ملتهب شده و بنا است جان بگیرد و در فرمی درباره الی گونه سوار بر مرکب دروغ تماشاچی خود را تا چند گام به دنبال خودش بکشد.

 

اما قربانی سوم مادر رها یعنی سارا است که به حکم زن بودن باید مقهور قیم قهری فرزند از دست رفته‌اش باشد و در وسط کلانتری زیر مشت و لگدهای او مظلومانه سرفه کند و دست آخر هم هیچ دفاعی از خود نداشته باشد که در دادگاه اقامه کند.

 

به نظر فیلمساز این فضای لاجرم و مردسالار و بی‌منطق و تباه همان اتمسفر سمی خطرناکی است که سال‌ها است سارا در آن زیست می‌کند و برای آرامش روانش مطابق همان سنت جاری دنیای روشنفکری به ساحت سیگار پناه می‌برد. گویی پرنده‌ای که راه گم کرده و به ضرب خود را به شیشه می‌کوبد و کشته می‌شود حکایت کسی نیست جز سارا که بنا است این اتمسفر سمی را تحمل کند و دست آخر خود را همانند دخترش در فضایی گاز آلود به دست مرگ خود خواسته بسپارد.

 

فیلم تلخ‌تر و بی‌قاعده‌تر از این تعریفی است که در چند سطر بالا ارائه شد و اصولاً نباید آن را در قالب یک اتفاق سینمایی یا یک پدیده کشف شده در سینمای ایران به حساب آورد.

 

بلکه به حسب نوع و نحوه پرداختن به مسائل، نه تنها تکراری و بی‌رمق و فقیر است بلکه حتی هیچ برجستگی نسبت به اسلاف خود در همین موقعیت بیانی بروز نمی‌دهد. از این رو فرض ارائه شده در داستان خط فرضی را باید امری ملال‌آور و پر تکرار در سینمای ایران به حساب آورد که بناست مخاطب از دیدنش پشیمان شده و خستگی یک تفریح دسته‌جمعی در حضور در سالن سینما را به جانش تثبیت کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۰۲
علی منصور مشفق زادهه

سیدمحمد حسینی*: خط فرضی از آن دست آثار سینمایی است که اگر بخواهی در موردش صحبت کنی قبل از هر کار باید برای داستان بی‌سر و ته و نداشته‌اش فکری کرده و یک جوری سرهمش کنی و آستین بالا زده و به زور از لابه‌لای اتفاقات تلخ یک موقعیت کش آمده بی‌داستان یک ماجرا کلاژ گونه بیافرینی تا شاید بعد از آن بتوان به نظاره کمّ و کیف وقایع و رنگ شخصیت‌های تکراری آن بنشینی و یا اینکه بتوانی در هزار توی این همه ماجرای تلخ و بدفرجام به پدیده‌ای به نام دلیل دست پیدا کنی.

 

فیلم در قالب سنت جاری سینمای شبه روشنفکری ضمن ادای دین به موقعیت آثاری چون درباره الی و تابستان داغ هیچ حرف تازه‌ای برای سینمای ایران به همراه ندارد و تنها در قامتی مردستیز به تماشای سرنوشت قربانی شدن زنان سه نسل می‌نشیند.

 

صدف نوجوان دبیرستانی داستان و نماینده نسلی طغیانگر و نوجوان که در محاصره دو نیروی متجاوز مردانه از دو سمت قرار گرفته، جوانان هوس‌باز از یک سمت و پدران توتالیتر خشک مغز از سویی دیگر. موجودی مظلوم که در این چنبره لاجرم از یکی‌شان باردار شده و از ترس دیگری در زیر پل در اثر خون‌ریزی حاصل از  سقط جنین جان می‌دهد.

 

دیگر قربانی داستان، رها فرشته کوچک معصوم داستان و اتفاقاً اثرگذارترین نسل روایت قصه است که در میانه مشغله‌های بی‌مورد پدر و در چرخ دنده دنیای مدرن وقت‌نشناس او گرفتار نرسیدن‌ها است و هرگز او را همراه خود نمی‌بیند تا اینکه این نبودن و ناکامی بیش از اندازه زمینه طغیان مادری را فراهم می‌کند که قصد دارد برخلاف میل پدر به دخترش فرصت حضور و لذت با دیگران بودن را بچشاند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۰۱
علی منصور مشفق زادهه

بر اساس برنامه کیفیت‌بخشی و توسعه عدالت آموزشی (127594) در لایحه بودجه 1400 آموزش و پرورش، اعتبارات مربوط به بازماندگان از تحصیل مختص مقاطع ابتدایی و متوسطه اول (دوره آموزش عمومی) است و برای متوسطه دوم مبلغی تعیین نشده است.

 

طبق اعداد لایحه بودجه، در سال تحصیلی آینده 86 هزار و 501 بازمانده از تحصیل، در 8 استان تحت حمایت قرار خواهند گرفت. 75 درصد این افراد حمایت شده، در استان‌های خوزستان (32 هزار نفر)، سیستان و بلوچستان (19 هزار نفر) و آذربایجان غربی (12 هزار نفر) هستند.

 

 چند سوال از مسئولان 

 

در حالی که طبق اعلام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش 89 هزار نفر بازمانده از تحصیل در پایه اول ابتدایی اعلام کرده اما  در لایحه بودجه 1400 مجموع تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه اول 85 هزار و 781 نفر اعلام شده است! دلیل اختلاف بین آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش و آمار مندرج در لایحه بودجه چیست؟

 

با توجه به اینکه بیشترین ترک تحصیل‌ها و کمترین پوشش تحصیلی مربوط به دوره متوسطه دوم است، چرا آموزش و پرورش با بازماندگان از تحصیل این دوره کاری ندارد؟

 

چه خدمات خاصی به بازماندگان از تحصیل ارائه می‌شود؟ و در این شرایط بازگشایی مدارس در برخی مناطق کشور تا چه اندازه ضروری است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۰۱
علی منصور مشفق زادهه

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به برآوردی که از ثبت‌نام دانش‌آموزان و آمار ثبت شده در سامانه سناد در خراسان رضوی داریم حدود 40 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری ترک تحصیل کرده‌اند، آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش داشته است.

 

حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین: دو هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سطح این استان حضور دارند که 1227 نفر در مقطع متوسطه و 773 نفر در دوره ابتدایی هستند 527 نفر از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه باید از پایه ششم به هفتم می‌رفتند و 700 نفر نیز از پایه نهم به دهم، ولی هیچ‌کدام ثبت‌نام نکرده‌اند.

 

سید محمد سیدی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی: امسال هزار و 429 نفر از دانش آموزان متوسطه اول در کلاس‌های درس حضور نیافتند که نیمی از آنان معادل 711 نفر مربوط به گذر تحصیلی یعنی پایه ششم به هفتم است، با تلاش‌های انجام شده، 65 نفر از این دانش آموزان جذب شدند

 

اکنون هزار و 364 نفر شامل 641 نفر دختر و 723 نفر پسر هنوز در کلاس‌های درس حضور نیافته‌اند. بیشترین ترک تحصیل در میان دانش آموزان روستا و حاشیه شهر مشاهده می‌شود و علت آن شرایط اقتصادی، ازدواج دختران، اشتغال به کار و مشکلات اقتصادی است. امسال هزار و 239 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم در شاخه نظری ترک تحصیل کردند که از این تعداد تاکنون 122 نفر جذب شده اند و پیگیری برای جذب هزار و 117 نفر ادامه دارد.

 

حمیدرضا رخشانی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان آمار کلی وضعیت بازماندگان از تحصیل در طول سال‌های اخیر را اعلام کرده و گفته است:  براساس آمارگیری که به تازگی انجام شده و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود 50 درصد دانش‌آموزان این استان یا بازمانده از تحصیل هستند یا ترک تحصیل کرده‌اند. طبق آماری که از سال 92 تاکنون در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و مدام تکرار می‌شود 141  هزار بازمانده و ترک تحصیلی در این استان وجود دارد.

 

در همین رابطه قائدی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری درباره جمعیت ترک تحصیلی‌های این استان در سال تحصیلی جاری به تسنیم گفت: تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان در سال‌های اخیر حدود 8500 نفر است.

 

او ادامه داد: در مدارس مناطق دوردست که به دلیل نبود اینترنت به شبکه شاد دسترسی ندارند، آموزش‌ها حضوری است، 16 هزار دانش‌آموز ابزار لازم برای آموزش مجازی را در اختیار ندارند البته برای دو هزار نفر تبلت تهیه کردیم. آموزش مجازی چندان باعث ترک تحصیل نشده است چون با روش‌های جایگزین دیگر همچون آموزش تلویزیونی و ارسال درس نامه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دادیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۰۱
علی منصور مشفق زادهه

در دوره متوسطه دوم در مجموع کل کشور ترک تحصیل  پسران بیشتر از دختران است و نرخ پوشش تحصیلی در این دوره 83 درصد است.

 

در دوره متوسطه اول در مجموع کل کشور ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران است و نرخ پوشش تحصیلی در این دوره 95  درصد است.

 

در دوره ابتدایی در مجموع کل کشور ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش عشایری: 210 هزار بازمانده از تحصیل داریم

 

با این وجود محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش، تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری را 210 هزار نفر دانست، یعنی دانش آموزانی که نتوانسته‌اند به شیوه‌های مختلف در کلاس درس حضوری و مجازی حاضر شوند.

 

پیشتر نیز، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، آمار بازماندگان از تحصیل در پایه اول دبستان را حدود 89 هزار نفر اعلام کرده و گفته بود که آمار بازماندگان از تحصیل سایر پایه‌ها نیز در حال پیگیری است.

 

مجلس و دانش آموزان بازمانده از تحصیل

به نظر می‌رسد ترک تحصیل دانش‌آموزان برای نمایندگان مجلس هم چندان دارای اهمیت نیست! شاید بخشی از این موضوع ناشی از عدم ارائه آمار دقیق از سوی آموزش و پرورش باشد. با وجودی که گفته می‌شود برای تامین تبلت مورد نیاز دانش آموزان به حدود 12 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما کمیسیون تلفیق مجلس 800 میلیارد تومان اعتبار را برای تأمین تبلت دانش‌آموزان مناطق محروم تصویب کرده است. فارغ از ناکافی بودن میزان این بودجه، ممکن است همین مبلغ (اگر اعتبار آن تصویب و تخصیص یابد) به سال تحصیلی جاری نرسد حتی مشخص نیست وضعیت سایر بازماندگان از تحصیل در سال جاری چه خواهد شد و چه کسی باید به فکر آنها باشد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۰۰
علی منصور مشفق زادهه

وقتی به مناطق پایین پایتخت برویم، این کاستی‌ها عیان‌تر خواهد شد؛ مصداق آن را هم دبیر دوره متوسطه اول یکی از مدارس جنوبی پایتخت وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از آموزش مجازی در کلاس درس خود را اینگونه برایمان شرح می‌دهد:  هم‌اکنون از وضعیت 10 دانش‌ آموز اطلاعی ندارم، مدیر مدرسه از وضعیت آنها خبر دارد، سه نفر از دانش‌ آموزان را پیگیری کردم و گفتند از طریق تلویزیون درس‌ها را دنبال می‌کنند، این‌ها در امتحانات مجازی هم غایب هستند.

 

از جنوب پایتخت به مناطق مرکزی که برویم باز هم هستند دانش‌آموزانی که از آموزش مجازی جا مانده‌اند و در این میان حتی برخی کار را بر درس ترجیح داده‌اند؛ روایت مدیر یکی از مدارس  دولتی دوره متوسطه  اول از وضعیت سه دانش‌ آموزش که در کلاس مجازی غایب هستند، اینگونه است: وقتی با یکی از دانش آموزان صحبت کردم گفت که به لاله‌زار رفته و در آنجا مشغول کار است و درس‌ها را از تلویزیون دنبال می‌کنم.

 

با گذشت حدود 5 ماه از آغاز سال تحصیلی، بر اساس برخی آمارها در دوره متوسطه اول، حدود 200 هزار دانش آموز بازمانده  از تحصیل در سال تحصیلی جاری داریم البته برای گفت‌وگو درباره این آمار و ترک تحصیل دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی جاری بارها با مدیران دفتر آموزش متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش تماس گرفتیم اما متاسفانه پاسخگو نبودند!

 

قطعاً پاسخگویی آموزش و پرورش درباره وضعیت ترک تحصیل دانش‌ آموزان دوره متوسطه اول و دوم، حساس بودن مدیران معاونت متوسطه به مسئله ترک تحصیل دانش‌ آموزان و اعلام آماری در این رابطه می‌تواند باعث تنویر افکار عمومی شده و به حساس‌سازی سایر نهادها و دستگاه‌ها برای حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شرایط کرونایی منجر شود.

 

5 استانی که در سال تحصیلی گذشته بیشترین ترک تحصیل‌های دوره ابتدایی از پایه ششم را دارند (دانش‌ آموزانی که از پایه ششم وارد پایه هفتم نمی‌شوند) استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان هستند.

 

بر خلاف باور رایج که ساکنان استان تهران را غالبا افرادی برخوردار از حداقل امکانات می‌داند، تهران و شهرستانهای آن جزو رتبه‌های برتر ترک تحصیل دانش آموزان در متوسطه اول و دوم هستند.

 

5 استانی که بیشترین ترک تحصیل در دوره متوسطه اول را برای سال تحصیلی جاری دارند شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی هستند.

 

این رتبه‌بندی در متوسطه دوم نیز مشابه بوده و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی 5 استانی هستند که بیشترین ترک تحصیل را در این دوره داشته اند. حضور برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان در جمع بیشترین ترک تحصیل‌های هر سه دوره تحصیلی است، که نشان دهنده ضرورت تمرکز و برنامه ریزی بیشتر در این استان‌ها است.

 

در آتش سوزی کانکس معلمان که اخیرا در روستای کنگرستان سردشت دزفول رخ داد، سه نوجوان سنین 14، 15 و 17 ساله که انتظار می­‌رود افراد در این سن، دانش­‌آموز باشند، طبق اعلام آموزش و پرورش خوزستان ترک تحصیل کرده بودند!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۰۰
علی منصور مشفق زادهه

ببینید در کل می‌توان گفت شرکت‌های دانش‌بنیان با هزار بدبختی تأسیس می‌شوند، بدون حمایت خاصی هم به حال خودشان رها می‌شوند؛ شما صرفاً به معدود شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت معاونت علمی نگاه نکنید و یک بررسی جامع از تمام این شرکت‌ها انجام دهید.

 

آیا آماری ارائه شده است که از این تعداد شرکت دانش‌بنیان چه تعداد از آنها از این تسهیلات و حمایت‌ها استفاده کرده‌اند و می‌کنند؟ ما بیش از 5 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم! آیا مشخص است چند تای آنها سرپا هستند و فعالیت می‌کنند تا حالا به صادرات برسند یا نه.

 

شعار معاونت علمی و نهادهای مرتبط این بوده‌ است که شما یک دانه قابل جوانه‌ زدن باش تا ما تو را حمایت کنیم و به درخت تبدیل بشوی! این دانه قابل رشد اول باید شرکتش را ثبت کند بعد فعالیت خود را آغاز کند و فرآیند دانش‌بنیان شدن را پشت سر بگذارد، خود این فرآیند یک سال زمان می‌برد و آیا برای سرپا بودن شرکت در این یک سال فکری شده‌ است!

 

پس این ثابت می‌کند که شرکت، خود باید جوانه بزند! این نخستین رویکرد اشتباه در این زمینه است؛ اصلا هر کس که می‌خواهد شرکت دانش‌بنیان تأسیس کند اول بیاید و یک دوره‌ آزمایشی را بگذراند، انتهای این رویه را ببیند و بعد اقدام کند. ببیند که در انتهای این رویه و با طی کردن تمام مراحل در نهایت باید یک سند ملکی برای دریافت وام گرو بگذارد و اگر سند ملکی ندارد اصلاً جلو نیاید که متاسفانه بسیاری از افراد این چیزها را نمی‌دانند.

 

فکر می‌کنند با تأسیس شرکت دانش‌بنیان از مالیات معاف می‌شوند اما نمی‌دانند این معافیت تنها مربوط به محصول خاصی است که برای آن معافیت دریافت کرده‌اند؛ در شرکت دانش‌بنیان نوع 2 که فقط یک نام دریافت می‌کنند و حمایت دیگری به آن صورت ندارند؛ ما هم دانش‌بنیان نوع یک بودم که به نوع 2 تنزل پیدا کردیم!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۱:۵۶
علی منصور مشفق زادهه

البته آزمایشگاه‌های سیار در تمام جهان وجود دارد و ما توانستیم با تکنولوژی داخلی نمونه پایلوتی از آزمایشگاه‌های سیار در کشور تولید کنیم. اگر بخواهیم یک آزمایشگاه سیار از یک کشور خریداری کنیم امکان تهیه آن با هزینه زیر یک میلیون یورو را نداریم اما ما با هزینه یک میلیارد تومان نمونه پایلوت آزمایشگاه سیار را تولید کردیم.

 

آزمایشگاه‌ها در دنیا در سه لول تعبیه می‌شوند، که یکی از این لولها، آزمایشگاه‌های سیار هستند اما در ایران تمام آزمایشگاه‌های ما از نوع آزمایشگاه ثابت هستند؛ حال فرض کنید یک کارخانه یا یک شرکت بخواهد آزمایشگاه خود را تغییر دهد یا یک کارخانه برای مدتی محلی را اجاره کرده و آزمایشگاه را در آنجا مستقر کرده‌ است.

 

برای تغییر این آزمایشگاه و جابه‌جایی آن باید هزینه‌های زیادی را متقبل شود، این موضوع با آزمایشگاه‌های سیار قابل حل شدن است؛ ما با تولید آزمایشگاه سیار در ایران توانسته‌ایم بخشی از این مشکلات را جبران کنیم و تاکنون هم 7 آزمایشگاه سیار را به ادارات مختلف فروخته‌ایم؛ این آزمایشگاه‌ها برای حوزه‌های مختلف فعالیتی تعبیه شده‌ بودند و ما محدودیتی برای اجرای آن در حوزه‌های تکنولوژیک مختلف نداشته‌ایم اما اجرای کلان این طرح هم به دلیل کمبود بودجه ناقص ماند.

 

برای حمایت و مشورت به معاونت علمی ریاست جمهوری و نهادهای وابسته به آن مراجعه کردید؟

 

باید این نهاد و نهادهای وابسته به آن دیدگاه‌های متفاوتی در خودشان ایجاد کنند؛ من برای اجرای طرح "بیودیزل" سال 97 جهت دریافت وام به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کردم. بعد از طی کردن تمام مراحل اولیه، وقتی زمان پرداخت وام فرا رسید از من یک سند ملکی، آن هم ملک مسکونی مطالبه کردند! این سند باید متعلق به یک ملک مسکونی در تهران باشد؛ من چرا باید برای 200 میلیون تومان یک سند خانه یک میلیاردی را گرو بگذارم؟!

 

من با همان سند به صورت آزاد می‌توانستم وام بیشتری بگیرم، منتها تنها تفاوت در درصد سود و نحوه بازپرداخت بود؛ از طرف دیگر آیا یک نخبه که می‌خواهد وارد حوزه فناوری شود توان تأمین این سند ملکی را دارد؟! یا اگر دارای همچین ملکی بود آن را رهن میداد و بدون نیاز به وام فعالیت خود را آغاز می‌کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۱:۵۵
علی منصور مشفق زادهه

بنابراین با صنایع مختلف وارد همکاری شدیم؛ با کسب استاندارد 17025 به سمت راهبری آزمایشگاه‌ها در مقیاس‌های بین‌المللی حرکت کردیم؛ سه فاکتور اصلی برای رقابت بین‌المللی داریم، فاکتور اول بازار است و معیارهای رقابتی در آن، فاکتور رقابتی بعدی فراهم کردن زیربناهاست

 

مهمترین معیاری که ما از آن غافل مانده‌ایم کارکنان متخصص است. حوزه آزمایشگاهی در بسیاری از کارخانه‌ها نقش یک عنصر اضافی را دارد و وجود آن در کارخانه چندان اهمیتی ندارد، شخصی هم که در آن آزمایشگاه کار می‌کند تنها یک فارغ‌التحصیل معمولی در این حوزه‌است و کمکی به تحقیق و توسعه در کارخانه نمی‌کند.

 

ما تلاش کردیم در شرکت‌هایی که کار می‌کنیم این الگو را تغییر دهیم و حوزه آزمایشگاهی را به سمت این بردیم تا از خود آزمایشگاه‌ها درآمدزایی کنیم. به عنوان مثال یکی از شرکت‌های نفتی با خدمات آزمایشگاهی توانست استاندارد 17025 را کسب کند و با همین موضوع حقوق کارکنانش را تأمین کرد.

 

علاوه‌بر موارد ذکر شده، شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان با رسته فعالیت سوخت است و تخصص من در رشته مهندسی فرآیند، سوخت‌های پاک است. ما در حوزه "بیودیزل" تولیداتی داشتیم که در دنیا قابلیت رقابتی بالایی داشت.

 

بیودیزل همان "دیزل زیستی" است و استفاده از آن در حال گسترش است؛ با توجه به محدودیت سوخت‌های فسیلی و لزوم استفاده از گازوئیل برای موتورهای دیزلی بحث بیودیزل اهمیت بالایی پیدا کرده‌ است. در این موتورها از سوخت با پایه‌های زیستی استفاده می‌شود. بیو دیزل سوخت را از گیاهان تأمین می‌کند و هر منبع روغنی که امکان استخراج روغن داشته باشد می‌تواند به عنوان منبع سوختی در بیودیزل تلقی شود.

 

مصوبه مجلس بوده‌ است که باید در تهران و دیگر کلان‌شهرهای آلاینده از حداقل 2 درصد بیودیزل استفاده شود؛ قرار بود به عنوان پایلوت خطوط بی‌آر‌تی امام علی و چمران از بیو‌دیزل استفاده کنند که به دلایل مختلف این طرح اجرایی نشد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۱:۵۵
علی منصور مشفق زادهه

افزایش شمار شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات مورد نیاز کشور اهمیت زیادی دارد اما آفت این افزایش تعداد شرکت‌ها می‌تواند عدم توجه به کیفیت فعالیت آنها باشد.

 

رها کردن این شرکت‌ها به حال خود، وجود شرکت‌های دانش‌بنیان را تنها به یک عدد در حوزه علم و فناوری تبدیل می‌کند؛ در کنار بازگویی رشد و پیشرفت‌ها در حوزه علم و تکنولوژی لازم است آفت‌ها و مشکلات این فضا را هم بررسی و بازگو کرد تا به اصلاح امور منجر شود، همواره صحبت و مانورهای تبلیغاتی در مورد طرح‌هایی اتفاق می‌افتد که انجام شده‌ است و هیچوقت به سراغ طرح‌ها و پتانسیل‌هایی که امکان اجرا داشتند و هیچوقت محقق نشده‌اند نمی‌رویم.

 

درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های ملی و کلانی که امکان بهبود شرایط کشور را داشته و اتفاق نیفتاده است با "حمیدرضا چیت‌ساز" مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 

من دکترای رشته مهندسی فرآیند از گرایشات مهندسی شیمی هستم؛ کار اصلی شرکت ما تأمین و تجهیز آزمایشگاه‌ها در صنایع مختلف است و مخستین شرکت در ایران بودیم که به سمت استانداردسازی آزمایشگاهی حرکت کردیم.

 

ما در کشور و بعد از تمرکز روی برخی حوزه‌های دانش و فناوری مانند علم نانو توانسته‌ایم این علوم را عمومی کنیم و با این فرآیند بسیاری از مردم ما نام نانو را در زندگی خود شنیده‌اند در صورتی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مردمشان چیزی از علوم نانو نمی‌دانند، اما ما در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم.

 

همچنین در حوزه عمومی کردن مقالتمان عملکرد خوبی داشته‌ایم و به واسطه این مقالات رتبه‌های بالایی در حوزه علوم مختلف مانند بیوتکنولوژی یا نانوتکنولوژی داشته‌ایم. اما همچنان این سوال کلیشه‌ای باقی است که چرا این توانمندی‌ها در مقالات به صنعت ما راه پیدا نمی‌کند. صنایع ما در حوزه تکنولوژی در کدام کشورها در حال عرضه هستند؟! با وجود تمام پیشرفت‌هایی که وجود داشته آیا پیشرفت علوم ما به اندازه‌ای بوده‌است که امکان صادرات کلان به کشورهای دیگر را داشته باشد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ بهمن ۹۹ ، ۲۱:۵۴
علی منصور مشفق زادهه