حوا آنلاین - مجع بزرگ خبری آنلاین

حوا آنلاین مرجعی برای جدید ترین اخبار روی زمین

حوا آنلاین - مجع بزرگ خبری آنلاین

حوا آنلاین مرجعی برای جدید ترین اخبار روی زمین

مرجعی برای دنبال کردن جدیدترین اخبرا و عجیبت ترین اخیبار روز دنیا در دنیا وب

طبقه بندی موضوعی

سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹، ۰۵:۴۴ ب.ظ

۰

روند بورس تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹، ۰۵:۴۴ ب.ظ

امروز ۲۷ دی ماه ۹۹ بازار سرمایه در حالی کار خود را آغاز کرد که در ابتدا بیشتر سهام شاخص ساز سبزپوش بودند، اما یکباره بازار ریخت و شاخص کل کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را هم از دست داد.

 

به گزارش همه شاخص‌ها امروز قرمز پوش بودند و رنگ غالب نقشه بازار نیز قرمز بود. دارایکم به کانال ده هزار تومان پرتاب شد، شستا به صف فروش رسید، شپنا روند نزولی خود را ادامه داد، پالایش یکم سهامداران خود را ناامیدتر از گذشته کرد، خودروسازان ترمز کشیدند و در صف فروش ماندند و بانکی‌ها هم همچنان به روند نزولی خود ادامه دادند.

در این وضعیت پرسش این است که چرا این روند نزولی برای بورس اتفاق افتاد و تا کی باید شاهد این روند نزولی باشیم؟ 

 

روند نزولی بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟

 

فردین آقابزرگی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس گفت: در چهار ماه ابتدایی سال، شاخص کل رشد بسیار شتابانی را تجربه کرد و بازدهی ۳۱۰ درصدی داشت. پس از آن شاخص کل یک دوره اصلاحی را پشت سر گذاشت.

 

احسان قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش نیز توضیح داد: «طلب دو میلیون یورویی ویلموتس به صورت ارزی و از جانب پتروشیمی فن آوران پرداخت شده و به صورت ریالی نبوده است. در این باره دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ورود کرده و پیگیرند تا حقوق کارگران و جامعه کارگری تضییع نشود.»

 

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن طرح سوال از وزیر ورزش درباره پرداخت طلب دو میلیون یورویی ویلموتس از شرکت شستا در نامه‌ای به دادستان کل کشور توضیح داده که «فدراسیون فوتبال این مبلغ را به یورو دریافت کرده و هم اکنون درحال بازپرداخت به صورت ریالی و متناسب با نرخ گذشته یورو است و رییس کمیته حقوقی این فدراسیون طی یک مصاحبه اظهار کرده است که فدراسیون در این مدت ۱۶ میلیارد تومان پرداخت کرده و فقط ۹ میلیارد تومان جهت تسویه بدهی باقی مانده است.

 

وی افزود: متاسفانه کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند و فراخوان زدند، به گونه‌ای به مردم به خصوص افراد آماتور القا کردند که بورس خوب است و هیچ گونه ریسکی ندارد و این توضیح را ندادند که ریسک‌های مترتب بر سرمایه گذاری چیست!

 

آقابزرگی اظهار داشت: در حال حاضر در یک مقطع اصلاحی قرار گرفته ایم. هم اکنون سهامداران و بازار با تردید‌هایی رو به رو شده اند، به خصوص اینکه تردید‌ها و تغییراتی در نظام نظارت بر قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت‌ها از جمله فولاد و پالایشگاه‌ها و همچنین ETF‌ها به وجود آمده است. اختلاف نظراتی هم که بین مسئولان وزارت صمت، نفت و اقتصاد به وجود آمده، به این ابهامات و تردید‌ها دامن زده است و این موارد طبیعتا به بازار سرمایه سرایت خواهد کرد. متاسفانه از آنجایی هم که سرمایه ترسو و فرار است با دیدن این ابهامات و تردیدها، احساس نگرانی کرده و از بازار خارج می‌شود.

 

آقابزرگی گفت: شما همه این موارد را در کنار تلاطمات نرخ ارز به خصوص روند کاهشی نرخ دلار و اظهارنظر‌ها درباره قیمت آن از جمله قیمت ۱۵ هزار تومان بگذارید. هم اکنون کاهش نرخ دلار نیز یکی دیگر از دلایل بسیار موثر است که موجب ریزش بورس شده است.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که این ریزش تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: به نظر من مادامی که رویکرد و نگرش مسئولین اقتصادی و دولت نسبت به بازار سرمایه به همین صورتی باشد که می‌بینیم و تنها برای جمع کردن بازار به بازارگردان‌ها اکتفا شود، مسلماً به هدف مورد نظر نخواهیم رسید و وضع فعلی را شاهد خواهیم بود.

 

وی با اشاره به کف شکنی امروز شاخص کل گفت: این باعث ایجاد نگرانی در سهامداران شده و منشا این نگرانی هم تصمیمات متغیر و متناقض دولت و مسئولین اقتصادی است.

 

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی خود از وضعیت بازار تا پایان سال جاری گفت: اگر وضعیت به همین منوالی باشد که می‌بینیم، یعنی امروز شایعه‌ای مطرح و فردا تکذیب می‌شود و در کنار این مساله ترسیم چشم انداز اُفت قیمت ارز و ابهامات درباره قیمت گذاری ها، به نظر می‌رسد که روند شاخص کل بر خلاف اظهارات و پیش بینی‌های گذشته نزولی باشد.

 

درصورت صحت اخبار و مباحث مذکور، با توجه به اینکه این مبلغ از شرکتی که متعلق و دارایی اموال بازنشستگان است پرداخت گردیده، خواهشمند است در راستای جلوگیری از تضییع حقوق این قشر عزیز، به عنوان مدعی العموم در این مبحث ورود کرده تا مشخص شود، چرا این مبلغی که به صورت یورو پرداخت شده، شرکت شستا به صورت ریالی در حال دریافت آن می‌باشد و همچنین بر اساس چه مبنای محاسبه ای، دو میلیون یورو، ۲۵ میلیارد تومان محاسبه شده، در حالی که امروزه نرخ یورو حدود ۳۰ هزار تومان است. از منظری دیگر پرداخت قرض الحسنه این مبلغ از اموال بازنشستگان به سرمربی سابق تیم ملی فوتبال جای سوال دارد!»

 

یادآوری چندین باره این نکته ضروری است که در این جا موضوع اموال بازنشستگان و کارگران مطرح بوده و نباید حقوق این قشر زحمت کش تضییع شود، قطعا ورود قاطعانه دستگاه‌های نظارتی به خصوص مجلس شورای اسلامی در این پرونده راهگشا خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۳۰
علی منصور مشفق زادهه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی